تفاوت سازه‌های بتنی و فلزی

تفاوت سازه‌های بتنی و فلزی

 تفاوت سازه‌های بتنی و فلزی

در این مقاله قصد داریم در رابطه با تفاوت سازه‌های بتنی و فلزی بحث کنیم و اطلاعات مفیدی را به شما عزیزان ارائه دهیم. همان‌طور که می‌دانید، تمامی سازه‌های ساخته شده در ایران بتنی، فولادی یا ترکیب این دو هستند. البته بعضی از سازه‌های مدرن هم با استفاده از قطعات از پیش‌ساخته شده یا همان پنل‌های ساندویچی اجرا می‌شدند. به هر حال در این مقاله تمامی نقاط مثبت یا منفی سازه‌های بتنی و فولادی بررسی خواهند شد. تا انتها با ما همراه باشید.

 

 تفاوت سازه‌های بتنی و فلزی
تفاوت سازه‌های بتنی و فلزی

سازه‌های بتنی و نقاط مثبت و منفی آن

سازه‌های بتنی بخش بزرگی از ساختمان‌ها را به خود اختصاص داد و تأثیر مهمی در بازار ساخت و ساز ایران دارند. این در حالی است که سازهای بتنی به تنهای توانایی تحمل نیروهای زلزله را نداشته و قطعاً آسیب خواهند دید. چرا که زلزله دارای نیروی فشاری و کششی است و بتن صرفاً توانایی مقاومت در برابر نیروی فشاری را دارد. به عبارتی دیگر بتن به‌عنوان یک ماده منسجم و یک دست، دارای مقاومت فشاری بسیار بالای است.

اما مقاومت کششی نداشته و اصلاً نمی‌تواند، کوچک‌ترین نیروهای کششی را تحمل کند. پس در حالت کلی مقاومت زیاد بتن در برابر نیروی فشاری نقطه مثبت و مقاومت کم آن در برابر نیروی کششی نقطه منفی سازه‌های بتنی است. لطفاً با توجه به این موارد برای ساخت و اجرای سازه بتنی اقدام کنید.

 تفاوت سازه‌های بتنی و فلزی
تفاوت سازه‌های بتنی و فلزی

 

سازه‌های فولادی و نقاط مثبت و منفی آن

در این بخش از مقاله لازم است در رابطه با سازه‌های فولادی بحث کرده و اطلاعات مفیدی را به شما عزیزان ارائه دهیم. قبل از بیان هر نکته‌ای باید بدانیم که فلز فولاد در برابر نیروهای کششی مقاومت بسیار بالایی دارد. به عبارتی دیگر زمانی که نیروی کششی به فولاد اعمال شود، طبق جهت آن نیرو کش آمده و بعد از اتمام اعمال نیرو به حالت اولیه خود باز می‌گردد. در اصطلاح علمی فولاد دارای الاستیسیته بالایی است. همین موضوع نقطه مثبت فولاد و سازه‌های فلزی خواهد بود.

این در حالی است که فولاد مقاومتی در برابر نیروی فشاری نداشته و بعد از اعمال کوچک‌ترین نیرویی فشاری آسیب دیده و دچار شکستگی خواهد شد. به همین دلیل در صورت اجرای سازه‌های فلزی در محل‌های زلزله‌خیز جانب احتیاط را رعایت کنید. در این بخش از مقاله هم نقاط مثبت و منفی سازه‌های فولادی بررسی شد.

شباهت و تفاوت سازه‌های بتنی و فلزی

همان‌طور که در سطرهای بالاتر با ما همراه بودید، دانستیم که سازه‌های بتنی و فولادی هر دو برای مقاومت در زلزله دارای یک مورد مثبت و یک مورد منفی هستند. این در حالی است که نمی‌توان، گفت هیچ‌یک از آن‌ها کاربرد ندارند. اصلی‌ترین تفاوت سازه‌های بتنی و فلزی این است که سازه‌های بتنی دارای مقاومت فشاری و سازه‌های فلزی دارای مقاومت کششی هستند. علاوه بر این لازم است، بدانیم که دقیقاً برعکس سازه‌های بتنی مقاومت کششی و سازه‌های فلزی هم مقاومت فشاری نداشته و در این موارد به‌شدت ضعیف هستند.

خرید ویلا ساحلی در نور

همان‌طور که متوجه شدید، سازه‌های بتنی و فلزی شباهت یکسانی دارند، به این ترتیب که هر دو برای مقاومت در برابر زلزله تا حدی مناسب‌اند. تفاوت سازه‌های بتنی و فلزی هم از نظر نوع مقاومت آن‌ها بود.

ترکیب سازه‌های بتنی و فلزی

قطعاً تا به حال به ذهن شما عزیزان رسیده است که بهترین راه‌کار چیست. در حالت کلی نیروهای زلزله فشاری و کششی است؛ پس با داشتن بتن و فلز در کنار یکدیگر برای مهار این نیرو اقدام می‌کنیم. بله درست است، بهترین راه‌کار استفاده از بتن و فلز در کنار یکدیگر خواهد بود. به‌طور مثال برای ستون‌ها می‌توانیم، قبل از بتن‌ریزی آرماتورهای فولادی را کار گذاشته و بتن‌ریزی را روی آن‌ها انجام دهیم. در این حالت قطعاً سازه ساخته شده هم از نظر فشاری و هم از نظر کششی مقاومت بالایی داشته و بعد از اعمال هر نوع نیروی دچار آسیب نخواهد شد.

 تفاوت سازه‌های بتنی و فلزی
تفاوت سازه‌های بتنی و فلزی

 

همان‌طور که می‌دانیم، این روزها در تمامی سازه‌های ایران هم از ترکیب بتن و فلز با یکدیگر استفاده می‌کنند تا بتوانند، مقاومت سازه‌های خود را افزایش دهند. قطعاً می‌دانیم که کشور ایران مخصوصاً بعضی از شهرهای آن مانند تهران در منطقه زلزله‌خیز بوده و از این نظر همیشه در حال خطر است. به همین دلیل توصیه می‌کنیم برای استفاده از سازه‌های بتنی و فلزی در کنار یکدیگر اقدام کرده و با این راه‌کار امنیت جانی و مال خود را افزایش دهید.

جمع‌بندی: در قسمت‌های قبلی این مقاله به این موضوع پرداختیم که سازه‌های بتنی و فلزی دارای تفاوت و شباهت‌هایی با یکدیگر هستند. به‌طور مثال تفاوت سازه‌های بتنی و فلزی این است که بتن در برابر نیروی فشاری مقاومت بالایی دارد اما فلز در برابر همین نیرو مقاومت بسیار کمی خواهد داشت. این در حالی است که فلز در برابر نیروی کششی مقاومت بالایی داشته و بتن در برابر همین نیرو مقاومت بسیار کمی دارد.

به همین دلیل سازه‌های بتنی و فولادی هر دو برای ساخت و ساز در زمین‌های زلزله خیر مناسب هستند اما باید با یکدیگر ترکیب شده و از هر دو آن‌ها استفاده کرد.

 

حتما از مشاوره رایگان ما استفاده کنید تا بهترین فایل هارو به بهترین قیمت به شما معرفی کنند

مشاوره رایگان 0114555

مقایسه آگهی ها

مقایسه