روش‌های مقاوم‌سازی ساختمان

روش‌های مقاوم‌سازی ساختمان

روش‌های مقاوم‌سازی ساختمان

همه می‌دانیم که روش‌های مقاوم‌سازی ساختمان از اهمیت بالایی برخوردار بوده و باید در رابطه با آن‌ها اطلاعاتی داشته باشیم. علاوه بر این می‌دانیم که مقاوم بودن ساختمان تا به چه اندازه بر روی زندگی ما و خانواده ما مؤثر خواهد بود. بارها دیدید که با کم‌ترین زمین‌لرزه‌ها خانه عده بسیاری از مردم آسیب دیده و خسارات جانی و مالی به همراه داشته است. در ادامه این مقاله به بررسی روش‌های مقاوم‌سازی می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

 

مقاوم‌سازی ساختمان چه زمانی باید انجام شود؟

قبل از بیان هر نکته‌ای لازم است، بدانیم که مقاوم‌سازی ساختمان باید حتماً قبل از ساخت و استفاده از آن سازه اجرا و اعمال شود. به عبارتی دیگر زمانی که ساختمان در حال ساخت است، بایستی روش‌های مقاوم‌سازی ساختمان بر روی آن اعمال شده و بعد از اتمام کار دیگر نمی‌توان فعالیت خاصی را انجام داد. به همین دلیل زمانی که برای ساخت منزل یا هر ساختمان دیگری اقدام می‌کنید، باید از مهندسین مجرب کمک گرفته و تمامی روش‌های مقاوم‌سازی را اجرا کنید.

 

علاوه بر این باید بدانیم که استفاده از مصالح و مواد اولیه مرغوب هم تأثیر بسیار بالایی در مقاوم‌سازی ساختمان خواهد داشت. به همین دلیل توصیه می‌کنیم در ساخت و اجرا ساختمان، بهترین مصالح را تهیه کرده و در این مورد اصلاً به دنبال قیمت کم‌تر نباشید. همچنین وجود یک مهندس ناظر کاربلد را حیاتی دانسته و در تمامی روزهای ساخت و ساز از حضور آن مطمئن شوید. چرا که اصول ساختمان‌سازی درست به افزایش مقاومت آن سازه کمک بالایی می‌کند.

 

زلزله و راه‌کارهای مقابله با آن

قبل از بیان هر نکته‌ای لازم است، بدانیم که نیروهایی که می‌توانند به ساختمان آسیب بزنند، نیروی زلزله، باد یا طوفان خواهد بود. در کشور ایران نیروی باد توان بالایی نداشته و نیاز نیست برای مقاومت در برابر آن راه‌کاری را اجرا کرد؛ این در حالی است که کشور ما در منطقه زلزله خیری قرار داشته و باید برای این مورد راه‌کارهای متفاوتی را اجرا کرد.

علاوه بر این لازم است، بدانید که بتن دارای مقاومت بالایی بوده و می‌تواند نیروهای بزرگ را تحمل کند. شما می‌توانید در آزمایشگاه نمونه‌های بتن ساختمانی را ساخته و ببینید که بعد از اعمال نیروهای بالایی 300 ژول شکسته خواهند شد. به این ترتیب می‌توانیم از بتن برای ساختمان‌سازی استفاده کنیم. علاوه بر این لازم است، بدانیم که فولاد مقاومت کششی بالایی داشته و می‌تواند در برابر نیروهای بزرگ بدون پارگی کشیده شود و بعد از اتمام اعمال نیرو به حالت اولیه خود بازگردد. به همین دلیل در اکثر ساختمان‌ها از این دو ماده استفاده خواهد شد.

 

روش‌های مقاوم‌سازی ساختمان
روش‌های مقاوم‌سازی ساختمان

 

روش‌های مقاوم‌سازی ساختمان بتنی

همان‌طور که می‌دانیم، سازه‌ها به چند دسته کلی تقسیم می‌شوند. به‌طور مثال سازه‌های بتنی، فولادی، پیش ساخته و … چند نوع از انواع ساختمان‌هایی هستند که در ایران قابلیت اجرای آن‌ها وجود دارد. به همین دلیل برای هر یک از انواع آن‌ها روش‌های مقاوم‌سازی ساختمان متفاوت خواهد بود. به‌طور مثال یکی از مهم‌ترین روش‌های مقاوم‌سازی ساختمان‌های بتنی، استفاده از ورق‌های فولادی است. فولاد به دلیل اینکه قابلیت کشش بالایی دارد در تیرهای اصلی ساختمان قرار گرفته و مقاومت آن‌ها را بالا می‌برد. شما تصور کنید، ساختمان از نظر اعمال نیرو در دو حالت فشاری و کششی مقاوم خواهد بود.

خرید زمین در نور

روش‌های مقاوم‌سازی ساختمان‌های فولادی

شاید برای شما جالب باشد، در مواقع اجرای ساختمان فولادی چطور می‌توان، مقاومت آن را افزایش داد. همان‌طور که گفته شد، فولاد مقاومت کششی بالایی دارد پس در زمان اجرای سازه فولادی با استفاده از دال بتنی می‌توانیم، مقاومت فشاری آن سازه را هم افزایش دهیم. به همین دلیل در بیشتر ساختمان‌های ساخته شده در ایران، از ترکیب فولاد و بتن استفاده کردیم تا بتوانیم، مقاومت آن را افزایش دهیم.

 

روش‌های مقاوم‌سازی ساختمان
روش‌های مقاوم‌سازی ساختمان

سازه‌های پیش ساخته شده یا پنل های ساندویچی

همان‌طور که مطالعه کردید، می‌توانیم از ترکیب سازهای بتنی و فولادی استفاده کنیم و مقاومت سازها را افزایش دهیم. علاوه بر این لازم است شما را با یک نوع جدید سازه‌ها آشنا کنیم. یکی از روش‌های مقاوم‌سازی ساختمان استفاده از سازه‌های از پیش ساخته شده یا همان پنل های ساندویچی است. شما تصور کنید این سازه‌ها نه تنها مقاومت بالایی دارند، بلکه دارای وزن بسیار پایینی هم هستند.

همان‌طور که می‌دانیم، فولاد و مخصوصاً بتن دارای وزن بالایی بوده و همین موضوع سبب افزایش نیروی لنگر برای خرابی ساختمان خواهد شد. این در حالی است که سازه‌های پیش ساخته نه تنها وزن بالایی ندارند؛ بلکه مقاومت بسیار بالایی در برابر نیروهای کششی و فشاری خواهند داشت. از طرفی اجرای آن‌ها در مدت زمان کم‌تری انجام شده و ساختمان با سرعت بالاتری آماده خواهد شد.

جمع‌بندی: روش‌های مقاوم‌سازی ساختمان به‌عنوان مهم‌ترین مبحث مهندسی و اجرا خواهد بود. به همین دلیل باید بدانید، نوع مصالح، کار بلد بودن مهندس مجری و … در مقاوم‌سازی ساختمان شما تأثیر چشم‌گیری داد. همچنین سازه‌های بتنی و فولادی و ترکیب آن‌ها مقاومت قابل قبولی خواهند داشت. شما می‌توانید از سازه‌های پیش ساخته هم استفاده کرده و مقاومت ساختمان خود را افزایش دهید.

از این که این مقاله را مطالعه کردید، ممنونم.

مقایسه آگهی ها

مقایسه